Dübendorf

Flieger Flab Museum - Dübendorf

Muzeul Aviatiei Militare Elvetiene - Dübendorf
Iulie 2018

Muzeul e in cadrul asa-numitului Air Force Center, care in mod notabil include JU-AIR, o companie (asociatie?) care-a preluat ultimele trei Tante Ju de la aviatia militara si le-a zburat de atunci (agrement). Din astea 3 unul e retras de la zbor din 2016; din cele doua ramase apte unul s-a prabusit in august 2018 in Alpi cu 17 pasageri + 3 echipaj, fara supravietuitori. ~S!~

La intrarea in muzeu un F-5E in culorile Patrouille Suisse (tot pe astea zboara).

Poza peste gard cu cel care-a picat la fix 10 zile dupa ce l-am fotografiat, indicativ HB-HOT.

Asta cred ca e HB-HOY, cel care nu mai mai zboara, e dubios ca la ei pe site e trecut ca aflindu-se la Mönchengladbach din 2016. S-ar putea sa nu fie actualizata informatia, prin alte parti il gasesc ca apt de zbor. E de fapt CASA 352L dar i-au pus motoarele originale nemtesti:

Si cel de-afara - HB-HOS - aratau toate grozav, super intretinute.

Panorama cu prima sala; vechitura din jos dreapta cu fata (e pushprop) se cheama Häfeli DH-1, recon Elvetia 1910, are coada dubla oarecum dubioasa (se vede mai bine in poza urmatoare); suspendat deasupra tot cu fata, in plan apropiat, Hanriot HD.1, fighter WW1:

Suspendat, Nieuport 28, fighter 1918, primul vinator operational USAAF (mai precis US Army Air Corps); jos, Bleriot XIbis (1910). Inca sint citeva Bleriot XI care zboara.

Fokker D.VII (fighter 1918, +3000 exemplare produse) suspendat; dreapta jos cu #459 Häfeli DH-5, recon elvetian 1922; partial sub cort Dewoitine D.27 (fighter 1928, am avut si noi):

Dewoitine D.27:

Si in afise tot D.27 - in stinga; Nieuport 28 in dreapta.

Bücker Bü 131B Jungmann si dedesubt EKW C-35 (recon Elvetia 1936). Btw EKW = Eidgenössische Konstruktions Werkstätte :D = Swiss Federal Construction Works.

Cam asta e toata sectiunea WII, nu impresioneaza prin cantitate. De jos in sus in imagine: P-51D, D.3801, EKW C-36, in spate de tot partial vizibil un Bf 109E-3 :P; suspendat Bucker Bu 181 B-1 Bestmann cu Bf-108 Taifun in spate tot foarte putin vizibil:

Merlin + Mustang (mai toate avioanele aveau expuse motoarele alaturi):

D.3801 adica Morane-Saulnier M.S.406 construit sub licenta in Elvetia cu un motor mai puternic. Mi-a placut avionul, un pic cam bondoc dar foarte simpatic:

Tele love:

EKW C-3603-1 (multi-purpose, in serviciu 1942). Destul de dubios avionul, parca un Hurri corcit c-un Il-2 corcit c-un 110 :D dar n-arata rau deloc, dupa cum se vede in fotografia facuta mai de sus e chiar slick bine:

Inca una - pentru ca nu-i un avion pe care-l vezi prea des:

108 + 109 = Taifun + Emil Akhbar :D

за Швейцарии!11oneone

De la etaj / pasarela o fereastra panoramica prin care se vede pista. Elicopterul e Sud-Ouest S.O.1221 Djinn, primul heli frantuzesc (1953):

Tot aici o colectie de insigne si ceva machete, unele din lemn, foarte bine facute:

Am prins o decolare in celula, din cite vad acum sint doua Pilatus PC-7 de la (doh) PC-7 TEAM, una din formatiile acrobatice ale aviatiei militare. Poza e un crop, bineinteles ca n-aveam tele-ul pe aparat:

Il aveam in schimb mai tirziu, cind a venit asta sa faca scheme pe-acolo :D (Eurocopter EC145 ambulanta):

Sala 2 - in principal jets, ceva trainers si sisteme antiaeriene:

EFW N-20 Aiguillon, primul jet elvetian (1952); proiectul a murit din cauza motoarelor prea slabe din epoca la dimensiunea aia ambitioasa:

Hawker Hunter F.58 + Alouette 2 medevac:

Alt Hunter cu Aluette 3 pe schiuri deasupra, si da, tataie, aia de linga e un Maverick ;) :

de Havilland Vampire pus asa frumos in scena :D (cred ca au avut o gramada, chiar am vazut unul din tren pe cimp, yup I know):

Am gasit poza din tren :D, cu vampiru' in papusoi:

Cockpit de Venom daca nu ma insel (de Havilland DH 112 Venom FB.50), e strimb dar nu conteaza:

Vampire Hunter yay

Hiller UH-12B aka OH-23 Raven (1948, a zburat in Coreea):

EKW (F+W) C-3605 Schlepp, target towing = C-36 convertite la inceputul anilor '70 - schimbat motorul cu un turboprop, alungit botul si adaugat al treilea stabilizator; in stinga spate racheta suspendata e Bristol Bloodhound, SAM englezesc din anii '50, elvetienii l-au operat pina in '99 (e Mk.2 - 1964 - indicativ elvetian BL-64):

Mirage IIIS, construit sub licenta in Elvetia, cu nasul desfacut ca sa vedem radarul:

Aici impreuna cu fratele Mirage IIIRS (recon), din pacate si asta cu botul desfacut ca sa vedem camera foto.

BAE Hawk cu F-5E linga:

Hawk 66 ii zice versiunii pentru elvetieni:

Si Tiger II, frumos avion:

Deasupra Pilatus PC-6 Porter, STOL in productie din 1959 pina in 2019, ~600 exemplare, detinatorul recordului de altitudine de aterizare pentru aripa fixa (5750m):

Pilatus PC-7; putin in spate stinga Pilatus P-3, si mai in spate tot in stinga tot suspendat, doar partial vizibil, Pilatus PC-9, toate trainers:

Pasamite o baza ingropata in niste stinci de mucava, cu fotografii pe post de camere. De fapt mi-a placut :P :

Consola de la FLORIDA Airspace monitoring and management system (anii '50 cred):

La etaj diverse, printre care o colectie foarte misto de arme de pe avioane WW1-WW2, pentru exemplificare pun aici MG 151/20. Mk 108 n-aveau din pacate :D.

La fel de buna si colectia de vizoare (sper ca asta-i cuvintul):

Radios:

In afara de astea doua sali principale, mai aveau citeva mai mici, din pacate doua din ele s-au inchis pina am ajuns la ele pentru ca n-am stiut ca au program special, una continea in principal motoare dar cealalata avea si ceva avioane din cite vad. Oricum n-am ratat nimic semnificativ. Cam de dimensiunea asta e vorba, aici ceva radare si arme antiaeriene:

Dübendorf e la ~10km de Zürich, la muzeu se ajunge foarte usor de la gara in 5-10min. Intrarea 15 franci =~ 13 euro. Singura chestie care nu mi-a placut e ca pe linga ca nu ne-au dat un plan al muzeului (altele care-s gratis au asa ceva) am si ratat alea doua hale mici pentru ca nu scria nicaieri ca se inchid mai devreme. Scria la ele pe usa inchisa cind am ajuns, not cool bro. Muzeul absolut imaculat, exponatele in stare foarte buna si luna, excelente si colectiile de arme si gunsights. Mai putin populat ca altele (nu ca se inghesuie in general lumea in muzee de aviatie) probabil datorita faptului ca nu-i pe degeaba. People are f* cheap. Mi-a placut foarte mult.

:D SC50

End!

PS: N-a fost prea grozava berea (5CHF ha) l0/.

Links:
Swiss Air Force Museume - Dübendorf