Linköping

Flygvapenmuseum - Linköping

Muzeul Aviatiei Militare Suedeze - Linköping
Iulie 2019

*** All pics 1920px * smth. Exceptie panoramele cu 1080px inaltime, latimea cit o fi. De asemenea de data asta imaginile sint click-abile :). Pun si un mic cuprins pentru usurarea navigatiei intrucit m-am cam lungit.***

Intro

Pionieri / Dezvoltarea aviatiei

Perioada interbelica si al doilea razboi mondial

Suedia in timpul razboiului rece

Afacerea Catalina

Ending ;)

Flygvapenmuseum (Muzeul fortelor aeriene) e situat linga Linköping, un oras (160.000) la ~200km de Stockholm unde isi are sediul central Saab. Din Stockholm se poate ajunge cu trenul (in oras) si mi se pare si cu autobuzul, dar chiar si pentru doi oameni e mai scump decit o masina inchiriata. Aproape tot drumul e pe autostrada (gratis in Suedia); se circula foarte bine (e drept ca la sfirsitul lui iulie sint foarte multi suedezi plecati in vacanta, nici in Stockholm nu era aglomerat deloc) deci cu siguranta masina e cea mai buna optiune.

Am avut noroc si cu o vreme foarte frumoasa. Ciudat de plata tara, frumos si verde dar foarte plat, nu stiu de ce dar ma asteptam sa fie mai muntoasa, insa din cite vad pe harta doar in vest un un sir de munti, nici aia nu foarte inalti.

A fost primul loc in care ar fi fost greu sa nu observ pozitia nordica, cu apusul la 2130.

In apropiere de Linköping apar avioane la marginea drumului:
SAAB J 35F Draken, Viggen (JA 37?; J = jakt = fighter, A = attack)

Saab 91 Safir (Sk 50; Sk = Skol = scoala, trainer 1945), Saab 105 (Sk 60B; trainer 1963 inca in uz; 60b e versiunea light attack)

Aceleasi Draken si Viggen dar din sens opus:

Muzeul e in aerobaza Malmen (Malmens flygplats), in functiune ca scoala de zbor militara. Intrarea gratis, cu deschidere de-abia la ora 11. E aratos zic eu. Afara au doar citeva exponate, in dreapta se vede o Dakota (aka Tp 79 la suedezi, tp = transport; in continuare o sa trec in genere in paranteze codificarea lor), in stinga Vickers Varsity T.1 (Tp 52).

Destul de gol inauntru, curat si bine intretinut totul. Suedezii au mania picnicului, locuri amenajate nu doar in aer liber ci si in toate muzeele. Cam bizar, dar ce stiu eu.

E organizat in patru sectiuni mari, trei conform planului de mai jos (prezentat pe ecrane cu touch) plus o expozitie la subsol numita "Acts of Secrecy – the DC-3 that Disappeared" care se ocupa cu asa numita Catallina affair (Catalinaaffären), voi reveni si la asta mai tirziu.

back to top

Panorama cu primul hangar, nu enumar toate aparatele ca sint prea aglomerate, doar ce se vede in prim plan, in stinga Thulin G (recon 1917 derivat din Albatros B.II, pentru care aveau licenta, e si unul din asta in muzeu, ii zice Thulin C) iar in dreapta cele doua elicoptere sint SE 3130 Alouette II (Hkp 2 - adica helikopter 2, produs sub licenta in Suedia ), Vertol 44A / Piasecki H-21 (Hkp 1). In centru o oaie, o rata, si un cocos. Hm, uitindu-ma mai bine cred ca-i ratoi.

Aluette II si Piasecki H-21 (1952). Urit elicopter "the flying banana".

Citeva vechituri, Nieuport IV.G (1911, a luptat in WW1 pentru diversi), mai in spate Albatros B.II (Sk I, primul trainer militar folosit in Suedia, produs tot acolo):

In stinga Heinkel HD 35 (Sk 5; trainer 1926, exemplarul asta a fost cumparat pentru evaluare), in dreapta Phönix D.III (J.1; fighter austro-ungar 1917).

Etichetele:

Si inca una cu pionierii pentru ca-mi place denumirea, Donnet - Lévêque flying boat (L II; 1913). De aici: (François) Denhaut needed funds for his developing work and got help from the engineer and financier Jerome Donnet and from the automobile engine manufacturer Henri Lévêque. Together these two men established the aircraft company with carried their names. From now on, the seaplanes designed by Denhaut got the name Donnet-Lévêque, which on July 25th 1912 got a patent for the flying-boat. The development continued with Denhaut as chief designer and the company produced well over 1000 flying boats during the WWI.

back to top

Hala cu aparate din perioada interbelica / WW2, cu care din motive neelucidate nu am o fotografie de ansamblu, se prezinta dupa cum urmeaza; de la stinga la dreapta: Raab-Katzenstein (Fieseler) RK-26 Tigerschwalbe (Sk 10 ; unicat bag seama, trainer 1930Nota: Fieseler), Gloster Gladiator I (J 8), Caproni Ca.313 (S 16, recce), in extrema dreapta se vede botul singurului Ju-86 ramas in existenta, K din pacate (P-ul high recon e mult mai aratos cu un altfel de bot).

Ju-86K-4 (B 3 trecut pe plan in muzeu, posibil gresit), exemplarul asta a zburat pina in 1958 ca transport, cu un AA Bofors 40mm (1930, still in use lol):

Mai larg, cu Reggiane Re.2000 (J 20) in prim plan si un Fiat CR.42 (J 11) in stinga. Re.-ul 2000 e si singurul exemplar ramas, s-ar parea ca mai e unul prin Italia mai bucati. Nu e la Bracciano cum gasesc in unele surse, probabil e la Museo dell’Aeronautica Gianni Caproni in Trento. Decojitul / acoperitul asta cu plastic transparent in scopuri didactice (?) mi se pare o cocalareala grava, cu atit mai mult cind ai de-a face cu raritati, am mai vazut timpenia asta si-n Germania, inclusiv la un Komet ca si din alea-s pe toate drumurile.

Din partea opusa. Nu vreau sa fiu rautacios dar e relativ banal, mai ales comparat cu alte avioane de lupta italienesti din epoca.

Alt unicat, Saab 18 (B 18B, versiunea dive bomber). Proiectat ca inlocuitor pentru Ju-86, primul zbor in '42, iesit din serviciu in 1959. Aratind ca pot fi la fel de cretini ca noi, suedezii n-au pastrat nici un exemplar, cel de-aici, "red D", fiind recuperat in 1979 din marea Baltica, in care zacea din '46. E frumos avionul.

In imaginea asta se observa si asimetria cabinei:

Fiat CR.42 (J 11). Suedia a folosit cele mai multe (in afara de Italia evident), cumparate in aceeasi perioada cu Re-urile 2000 si Caproni-urile de mai sus ca masura de urgenta inaintea razboiului, declansata mi se pare si de oprirea exporturilor americane de aparate de zbor. 72 de exemplare au cumparat din cele ~140 exportate de italieni, echipate si cu schiuri. Frumos si asta ca mai toate ultimele biplane de lupta. Mai exista 4 exemplare din cite citesc, din care unul in reconditionare (?) pentru zbor la Duxford.

Foarte inghesuit, literalmente n-aveai cum sa-i faci o poza din fata.

Pentru ca tot sint la biplane, un Tiger Moth (de Havilland DH.82 Tiger Moth - Sk 9) vopsit mai neobinuit nas in nas cu Fiat-ul:

Hawker Hart 714 - B 4 (light bomber 1928, versiunea asta e una mai rara cu radial, de altfel pe plan era figurat eronat cu silueta comuna cu bot ascutit incit am avut si probleme sa-l identific ;) ). A zburat in WW2 intr-o escadrila de voluntari suedezi pentru finlandezi (de unde marcajele).

Cu un camo si o istorie asemanatoare si tot pe schiuri, un Gladiator, poate cel mai aratos fighter biplan. Imo of course ;).

North American NA-16-4M (Sk 14), trainer 1936, construit in aproape 2000 de exemplare, bunicul Texan-ului.

Seversky P-35 EP-106 (J 9), mi-a placut si asta:

Dupa razboi, o parte din P-35-urile suedeze au fost modificate pentru recunoastere, pastrind totusi codificarea J de fighter:

Fieseler Fi 156 K-1 Storch (S 14; K-1 = C-1 pentru export)

(Replica) Caproni Ca.313 (S 16), recon / bomber 1939, evolutie Ca.311 (inline < radials), care provine din Ca.310 din Ca.309 din Ca.308. Mie mi-a placut cum arata, chiar daca s-ar parea ca avea probleme majore de fiabilitate.

Saab 17 (S 17BL; bomber / recce 1940), mai au unul apt de zbor. Urit aparat.

Saab 21 (J 21A-3), figher / attack, primul zbor in 1943, in serviciu '45 - '54. Nu-l stiam, mi-a placut foarte mult.

Convertite intre 1950-1952 in jets, arata aproape identic si la fel de bine. Saab 21R (J 21R).

Botul Gladiatorului, Mustang P-51D-20-NA (J 26) si FFVS J 22 (J 22B)

FFVS (Kungliga Flygförvaltningens Flygverkstad i Stockholm = uzina administratiei aviatiei regale din Stockholm) J 22, fighter 1942, arata bine. A zburat de la aerodromul vecin in timpul razboiului.

Si Mustangul:

back to top

Hangarul cu aviatia moderna aka "Suedia in timpul razboiului rece", de la stinga la dreapta: Saab JAS 39B Gripen, Saab AJS 37 Viggen, BO 105 CB-3, CH 46, Saab 105, Huey UH-1B, Bristol Bloodhound Mk II (racheta), Hawker Hunter Mk 50, Saab S 29C Tunnan, MiG-15, sub el in spate de tot DH 112 Venom, Catalina, Vampire MK I si foarte :B partial vizibil in dreapta de tot un Spitfire Mk IX:

Spitfire MK XIX (S 31) - "Starting life as PM627, this Mk XIX had a chequered career, having flown in the RAF from late 1945-51. It served in the Indian Air Force between 1953 and -57 and was then displayed in the Indian Air Force Museum until it was bought in 1971 by the Canadian Fighter Pilots Association.
Located by the indefatigable Mr. Sölve Fasth of the AF Museum, this Spitfire was acquired in 1982 through a complex and costly barter deal. The Museum had to relinquish no less than one Tp79 (DC-3), one J34 (Hawker Hunter), one AD-4 Skyraider and two and a half (!) SAAB A32 Lansen attack jets.
In return, the Museum got one rather dilapidated Mk XIX, lacking its engine, mainwheels, most of the cockpit equipment, windscreen and canopy. The complicated and extremely thorough restoration took some 10 000 man hours(...)"

Sursa: www.ipmsstockholm.org

Chiar mai fotogenic ca de obicei, plasat strategic desupra altui favorit de-al meu, Consolidated PBY Catalina (TP 47):

Detaliu cu trenul:

Un cadru mai larg cu bestia de Catalina frontal, in stinga Saab S 29C Tunnan (primul zbor in '48, operat pina '76):

Saab S 29C Tunnan (recon):

MiG-15, mai precis Lim-1 dat fiind ca e facut in Polonia:

Hawker Hunter Mk 50 (J 34) in prim plan, deasupra Saab 29c Tunnan, cele doua avioane care au inlocuit in serviciu avionul din dreapta sus, Vampire Mk I (J 28A).

Pun si o imagine cu Venom-ul (de Havilland DH 112 Venom NF.51 - J 33, night fighter, 2 seater, motoare suedeze), mai ales ca apare si Vampire-ul (suspendat in plan indepartat):

Hawker Hunter Mk 50 (J 3)

Doua din ventilatoarele mele preferate, Bo 105 (stinga) si Huey (centru drepta), e simpatic si Sea-Knight-ul. Racheta e Bristol Bloodhound Mk II (RB 68), SAM englezesc din anii '60 (Mk II in uz 1964-1999).

Bo 105 CB-3 (Hkp 9A, anti-tanc).

Huey UH-1B (Agusta-Bell 204B / Hkp 3C):

CH-46 Sea Knight - Boeing Vertol 107-II-15 (HKP 4B), exemplar construit in '62, cumparat de marina suedeza in 1970, retras in 2007. Destul de impresionant.

Chiar daca era plasat fizic in alta parte, pun aici imagini cu Saab 210 Lilldraken pentru ca mi se pare mai la locul lui. Construit pentru testat design-ul de Draken, primul zbor in '52.

Si din spate; in stinga al doilea prototip de Gripen, Saab JAS 39-2 Gripen.

De la stinga la drepta: Viggen, Draken (centru in plan indepartat), Gripen; dincolo de Gripen se vede partial un Saab A 32A Lansen (attack / fighter / recon '55 - '97), acum observ ca literalmente n-am nici o poza cu el fiind prea prins de celelate Saab-uri.

Saab J 35D Draken; primul zbor in '55, retras de ultimul operator (Austria) abia in 2005. Imo e extrem de urit, stiu ca unora le place in mod deosebil.

Super distinctiva silueta:

In stinga botul Gripen-ului (cred ca se vede ca e dual-seat fiind un trainer), in dreapta Bo 105, la mijloc Viggen-ul, mai precis AJS 37. Viggen-ul asta cred ca e al treilea pe care-l vad si de fiecare data imi place mai mult, in asa hal incit pot sa zic ca a devenit unul din favoritele mele. Nu ma omor dupa silueta vazuta de jos, altminteri mi se pare superb aparatul. AJS-ul e un upgrade din anii '90, destul de longeviv avionul, retras abia in 2007 (primul zbor '67, in serviciu din '71).

Interesant trenul cu rotile dublate. Click aici pentru detaliu cu trenul ca si-asa m-am intins.

Saab JAS 39B Gripen, Saab AJS 37 Viggen. Fiind dual-seat (trainer), Gripen-ul asta e mai ghebos si ceva mai putin aratos ca de obicei (e si lungit putin).

La Gripen e mai dubioasa roata din fata cu inchiderea aia:

Cred ca se vede ca e mai slick prototipul:

Frumos avion, intotdeauna mi-a placut:

back to top

In sfirsit, la subsol avem expozitia "Acts of Secrecy: The DC-3 that dissapeared". Exponatul vedeta e Dakota (Tp-79) doborita de rusi (mai precis de catre un Mig-15bis) in '52, recuperata din Baltica (126m) in 2004 si vizibila (intentionat imi inchipui) de deasupra printr-o portiune de podea transparenta aflata tocmai sub Catalina de mai sus. Toata afacerea e numita "the Catalina affair", banuiesc pentru ca a fost data jos si o Catalina trimisa pentru search & rescue; spre deosebire de cei 8 din DC-3, echipajul a fost recuperat. Bineinteles rusii n-au recunoscut nimic pina in '91.

Interesant ca doar cu ore inainte a fost doborit si un RB-29 american in Marea Japoniei.

Avionul sigur ca nu e in cea mai buna stare:

Din unghiul asta e cel mai recognoscibil:

Expozitia e destul de mare, cuprinzind pe linga ramasitele Dakota o gramada de obiecte din epoca, si o serie de incaperi mai mult sau mai putin relevante (de exemplu o camera tipica din anii '50 cu televizorul la care chipurile ai fi urmarit stirea cu pricina; sau diverse exponate legate de recuperare).

back to top

Inchei mai luminos :B cu niste imagini de-afara, intii English Electric Canberra B.2 (Tp 52), medium bomber, primul zbor 1949, retrase in 2006. Unul din doua aparate folosite de Suedia pentru spionaj electronic.

DC-3A, exemplarul asta cred c-a fost construit in timpul razboiului si a zburat pina in '87, initial cumparat de Canadair de la USAAF, apoi a ajuns in Norvegia si in sfirsit la suedezi. Not such a long way to go for the mighty Dakota.

Cam asta a fost. Excelent muzeul, evident mare concentratie de Saab-uri, o gramada de avioane frumoase, si mai rare si mai putin rare. Lejer si relaxant drumul din Stockholm, mi-am bagat picioarele in Marea Baltica, nu se stie daca mai am ocazia :B. Highly recommended.

End!

Nota: Jean-Denis G.G Lepage, Aircraft of the Luftwaffe, 1935–1945
"The Fieseler Flugzeugbau was founded after World War I by the German fighter-ace veteran and aerobatics champion, Gerhard Fieseler (1896–1987). After World War I, Fieseler ran a printing company in Eschweiler, but in 1926 he went back to aviation. He became a flight instructor with the Raab-Katzenstein Aircraft Company in Kassel and an accomplished stunt pilot. In 1928, he designed his own stunt plane, the Fieseler F1, built by Raab-Katzenstein. He also designed the Raab-Katzenstein RK-26 Tigerschwalbe aircraft in the late 1920s which was sold to a Swedish company called AB Svenska Järnvägverkstaderna (ASJA), which built 25 of the type for the Swedish air force in the beginning of 1930s.
In 1930, Raab-Katzenstein was bankrupt, and Fieseler decided to strike out on his own. Using money he had been saving from his aerobatics, he bought the Segelflugzeugbau Kassel (sailplane factory) and renamed it Fieseler Flugzeugbau. Although he continued with some sailplane manufacturing, in 1932 he set up to start manufacturing sports planes of his own design. In one of these aircraft, he went on to win the inaugural World Aerobatic Championship in Paris in 1934, taking home a prize of 100,000 French francs, which he invested into the company. A Nazi Party member, Fieseler won contracts to license-build military aircraft for the new Luftwaffe in 1935. Real success came the following year, when he won a design contest for a STOL observation plane that he then went on to produce as the Fieseler Fi 156 Storch. Another important contribution to the Luftwaffe and Hitler’s regime was the Fi 103 flying-bomb, better known as the V-1 Buzz Bomb."

Back to top

Pionieri / Dezvoltarea aviatiei

Perioada interbelica si al doilea razboi mondial

Suedia in timpul razboiului rece

Afacerea Catalina

Ending ;)

Links:
Swedish Air Force Museum